woensdag 7 oktober 2015

LIVE...De gezondste appeltaart ooit! Met een vleugje citroen..
Gastblogger Marloes van 'Be fit and inspired' heeft vandaag een super leuk recept van een gezonde appeltaart met jullie gedeeld. Zelf houd ik echt ontzettend van eten en lijkt gezond eten vaak ver weg. Want stiekem denk ik dan: 'Gezond eten is saai en smaakloos'. Een beetje op zo'n komkommer sabbelen in plaats van chips. Nee. Niet aan mij besteedt. Maar Marloes heeft mij met haar blog overtuigd dat ik mijn eet hobby qua smaak niet hoef te veranderen, alleen de ingrediënten. Zo eet ik nu bijna wekelijks haar andijvie stamppot, geen aardappel komt daar in te pas (mijn kerel had het niet eens in de gaten)! Goodbye koolhydraten! Dus nu is het appeltaart recept aan de beurt. Deze kan ook veel gezonder en net zo smakelijk zijn. Terwijl ik dit typ flirten mijn ogen met de foto's van haar appeltaartje....wat een lekker ding is het toch! ;)

Appeltaartjes recept met een vleugje citroen.

Hou jij ook zo van taart? Ik wel, het liefste iets met chocola of een heerlijke warme appeltaart. Aaargh, loopt het water al in je mond? Nooit meer een lekkere taart als je gezond eet? Nee, dat gaat er bij mij niet in. Dan verzinnen we toch een gezondere versie! Al eerder maakte ik een gezonde chocolade mud pie en dan is het nu de beurt aan de appeltaart, maar dan nét iets gezonder! In 1 stuk appeltaart, van ongeveer 125 gram, zitten zo’n 7 SUIKERKLONTJES! Zonde, je lichaam kan niets met zoveel suikers. Je bloedsuikerspiegel gaat omhoog, maar al snel daalt hij behoorlijk waardoor je weer opnieuw trek krijgt in zo’n stuk appeltaart! Ik bedacht deze gezonde appeltaart met natuurlijke suikers uit appels en dadels. Door de  amandelmeel en havermout krijg je geen hoge piek in je bloedsuikerspiegel en je bent langer verzadigd. Het is de tijd van de appeloogst. Misschien kan jij deze appeltaart wel maken met heerlijke zelf geplukte appels!?

Ook al zo’n zin om de geur van een overheerlijke, warme, gezonde appeltaart door je huis tegemoet te komen? Met een springvorm van 16 cm heb je een heerlijk en verantwoord tussendoortje voor 3 á 4 personen!

Ingrediënten:
(Voor een springvorm van 16 cm)
  •        100 gram amandelmeel
  •        50 gram havermout
  •       15 dadels
  •       snufje zout
  •        1 theelepel baking soda (bakpoeder kan ook)
  •        Vanillemerg van ½ vanillestokje
  •        50 gram kokosolie
  •        ½ citroen (rasp + sap)
  •        1 ei
  •        10 gram hazelnoten    
  •        2 appels
  •        ½ eetlepel kaneelpoeder


Hoe maak je het?
Week de dadels, ongeveer 10 minuten in lauw warm water.
Als ze zacht zijn kan je makkelijk de pit en het (harde) vliesje van de dadel verwijderen. Je kan eventueel het ‘vliesje’ er ook aan laten zitten en dan nog even 20 minuten weken.

Verwarm de oven voor op 170 graden.

Maal de havermout tot meel in de keukenmachine. Voeg de amandelmeel, snufje zout, baking soda, vanillemerg toe. Roer dit even door elkaar.

Klop een ei tot dat het eigeel en eiwit gemengd is. Je hebt 1 ei nodig maar hou nog een heel klein beetje over voor het deeg op de bovenkant.
Neem 10 dadels en meng dit met het ei. Omdat ik alleen het binnenste van de dadels gebruikte kreeg je een soort dadelstroop.

Vet de springvorm (16 cm) in met wat gesmolten kokosolie.

Voeg de gesmolten kokosolie, het ei-dadel-mengsel en een beetje citroensap toe aan de drogen ingrediënten. Roer het goed door elkaar.

Het zal er nu anders uitzien dan een normaal appeltaart deeg. Maar ik beloof je, het komt goed!

Schep ⅘ van het deeg in de springvorm en bedek de bodem en de zijkanten netjes met een dun maar ook niet te dik laagje deeg.

Snij de appel in stukjes. Je kunt er zelf voor kiezen om de schil eraan te laten of er af te schillen. De meeste vitamines zitten net onder de schil dus nog gezonder!

Meng de appel met de kaneel en een beetje citroensap.

Snij de overgebleven dadels in stukjes en voeg bij de appels.
Hak de hazelnoten grof en voeg deze ook bij de appels.

Voeg het appelmengsel in de springvorm. Vouw de zijkantjes van het deeg een beetje naar binnen over de appel heen. Heb je nog deeg over maak dan een mooi ruitje bovenop en bestrijk dit met het overgebleven ei.

Zet dit nu ongeveer 15 minuten in de voorverwarmde oven.
Tip: Bedek de appeltaart na zo’n 10 minuten met aluminiumfolie, dit voorkomt dat hij zwart wordt.
Hou je taartje wel even goed in de gaten dat hij niet te donker wordt.


Geniet van dit gezondere appeltaartje! & Be fit and inspired! Liefs Marloes



2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Hey Judith! Dan wens ik je een smakelijk beleving! Ik heb even op je blog gekeken. Super mooi blog heb je! Ik ga je volgen :) Yum! Voor jou smaak ;)

      Verwijderen