woensdag 20 mei 2015

Love...familieshoot

Wat een mooie familie! Ik mocht met deze familie op pad om een mooie foto te maken in het bos. 13 grote en kleine hoofdjes die spontaan op de foto moesten. Een uitdaging die ik graag aanneem. 

Maar hoe gaat zoiets te werk? Vandaag laat ik jullie een stukje behind the scenes zien. :) 
Van te voren bespreek ik met de familie wat voor een kleurenpallet ze voor hun kleding kunnen uitkiezen. Via mijn kleding tip bestand komen we samen tot een keuze. Pastel roze met blauw it is! Ik heb op de dag zelf een koffer met allemaal attributen bij mij. Dit keer 4 stokken om hengels van te maken, een kleedje om op te zitten en bloempjes! Een week van te voren slaan mijn hersenen meestal op hol met ideeën. Gelukkig ben ik een goede verzamelaar en duik ik vaak in mijn kasten (koffers, lade, manden, kelder)  om accessoires en leuke attributen uit te zoeken voor de shoot. Op de dag zelf maken we ook gebruik van de omgeving, een kabbelend beekje, een mooi pad en het zonnetje! Hier en daar geef ik wat tips voor de lichaamshouding. Want hebben we niet allemaal dat we ineens voor een camera geen houding meer weten? Ik wel...ineens ben ik mij bewust van twee armen die langs mijn lijf bungelen, mijn tweede en derde onderkin en mijn ohzo niet natuurlijke glimlach. Daarom vind ik het belangrijk om er een gezellig moment van te maken, waar mensen zich op hun gemak voelen. En vooral...hun zelf kunnen zijn. Ik geef ze tips om mooi op de foto te komen en voor de rest spelen we spellen, maken grappen, of genieten we van de natuur. En dan, op dat moment, schiet ik de foto die een dierbare periode aangeeft. 







13 personen die tegelijk naar mijn lens kijken is natuurlijk een klein wonder. Maar ik geef wel deze garantie wanneer de klant specifiek 1 groepsportret afneemt...Ik maak daarom heel wat foto's om  vervolgens van elke foto het beste te gebruiken. Na de fotoshoot stuur ik een email met verschillende licht bewerkte foto's die ingaat op de opstelling en achtergrond. Zittend, staand, bij een beekje of in het bos. De familie kiest hun favoriete foto (zij hebben voor de staande zwart-wit foto gekozen) en ik kan aan de slag met de definitieve bewerking. Ik zorg ervoor dat iedereen naar de lens kijkt met een spontane uitdrukking op hun gezicht. Joehoe! :) Zie jij de verschillen boven? Even later stuur ik de uitgekozen foto in hoge resolutie op via een downloadprogramma. Deze familie heeft de zwart-wit foto aan opa en oma cadeau gedaan in de vorm van een groot canvas.  Lieve familie, bedankt dat ik betrokken mocht zijn en foto's mocht maken van jullie beauty's!

Ik hoop dat je het leuk vond om een beetje meer te horen over al het werk achter de foto's. Mijn gegrabbel in mijn kasten voor attributen, mijn eigen gevoel als ik voor een lens sta. En het bewerken van de foto, om zo een gewenst plaatje naar de klant te sturen. Na deze blogpost getypt te hebben zie ik alweer uit naar de volgende fotoshoots....er zijn een aantal mooie vrouwen zwanger die helemaal klaar zijn om hun stralende buik vast te leggen op foto. Zin in! Xx Devereaux  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten